DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
İnsan Toplum Gezegen VI
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HSP 302
Bahar
2
0
2
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, Türkiye’de üreme sağlığı, çocuk sağlığı, ruh sağlığı sorunlarının boyutunu, sunulan hizmetleri ve korunma yollarını açıklayabilmeleri, çocuklar, kadınlar, mülteciler içinde dezavantajlı grupların risklerini ve sorunlarını açıklayabilmeleri, bu grupların sağlığının korunması, yaşam süresinin uzatılması ve sağlığının geliştirilmesi için bireysel ve toplumsal düzeyde öneri sunabilmeleri, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetlerinin nasıl sunulması gerektiğini açıklayabilmeleri, üreme sağlığı ve ruh sağlığı sorunları ile çocuk ve yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilmeleri amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1- Türkiye’de önemli çocukluk çağı sağlık sorunlarını açıklayabilir.
  • 2- Türkiye’de Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan çocuk sağlığı hizmetlerini ve kalitesini açıklayabilir, geliştirmeye yönelik politika önerilerini tartışabilir.
  • 3- Üreme sağlığı kavramını ve üreme haklarını açıklayabilir.
  • 4- Türkiye’de üreme sağlığı düzeyini açıklayabilir.
  • 5- Türkiye’de Sağlık Bakanlığı tarafından sunulan üreme sağlığı hizmetlerini ve kalitesini açıklayabilir, geliştirmeye yönelik politika önerilerini tartışabilir.
  • 6- Demografik geçiş teorisini, Türkiye’de nüfus politikalarını açıklayabilir.
  • 7- Çocuk hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • 8- Üreme sağlığı hizmetlerini etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • 9- Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri planlamasını açıklayabilecektir
  • 10- Yaşlı hastaya sunulan hizmetleri etik boyutu ile tartışabilecektir.
  • 11- Ruh sağlığı sorunlarında etik olayları tartışabilecektir.
  • 12- Dezavantajlı grupların sosyal, ekonomik ve sağlık riskleri ve sorunlarını açıklayabilir, korunma için öneriler tartışabilir.
  • 13-Hekimlik mesleğinin değerlerini ve sorumluluklarını açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste üreme sağlığı, çocuk sağlığı sorunlarında korunma, dezavantajlı grupların sağlık sorunları, afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile üreme sağlığı, çocuk hasta, yaşlı hasta ve ruh sağlığı sorunlarında etik konular ele alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Türkiye’de Çocuk sağlığı Düzeyi (1 h) Önemli Çocuk Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (1 h) Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
2 Önemli Çocuk Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (2 h) Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
3 Üreme sağlığı kavramı, üreme hakları demografik geçiş, Türkiye’de Nüfus Politikaları (1 h) Türkiye’de Üreme Sağlığı Düzeyi Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey. Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
4 Önemli Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (2 h) Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
5 Önemli Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (grup çalışması) (2 h) Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
6 Tartışma Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/TDHS_2018_mainReport.pdf
7 Önemli Çocuk sağlığı/ Üreme Sağlığı Sorunları ve Korunma (sunumlar) (4 h)
8 Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
9 Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri TTB. OLAĞANDIŞI DURUMLARDA SAĞLIK HİZMETLERİ SAĞLIK ÇALIŞANININ EL KİTABI, Aralık 2002, Ankara. http://www.ttb.org.tr/kutuphane/odsh_ek.pdf CDC. Ready to Respond to Public Health Emergencies https://www.cdc.gov/features/public-health-emergencies/index.html
10 Discussion Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri
11 Emek ve dayanışma Günü 1 Mayıs tatili
12 Discussion Afet ve olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri
13 Üreme sağlığı hizmetlerinde Etik Çocuk hasta ve etik UNESCO. Bioethics Core Curriculum
14 Ruh sağlığı sorunlarında etik
15 Ruh sağlığı sorunlarında etik
16 Yaşlı hasta ve etik Ruh sağlığı sorunları ve etik UNESCO. Bioethics Core Curriculum
17 Discussion Dezavantajlı grupların sağlık sorunları, çözüm önerileri -çalışan çocuk, istismar edilen çocuk, çocuk gelin -Kadın -mülteciler ve romanlar HUNEE. 2014 Research on Domestic Violence against Women in Turkey Main Report http://www.hips.hacettepe.edu.tr/siddet2014/rapor/ingilizceozetraporweb.pdf Hacettepe University Institute of Population Studies. (2019). 2018 Turkey Demographic and Health Survey Syrian Migrant Sample.
18 Discussion Dezavantajlı grupların sağlık sorunları, çözüm önerileri -çalışan çocuk, istismar edilen çocuk, çocuk gelin -Kadın -mülteciler ve romanlar Hacettepe University Institute of Population Studies, T.R. Presidency of Turkey Directorate of Strategy and Budget and TÜBİTAK, Ankara, Turkey. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/2018_TDHS_SR.pdf HUNEE. Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pdf
Ders Kitabı

1-Chivian E, Bernstein A. Sustaining Life How Human Health Depends on Biodiversity. 1st ed. NY: Oxford University Press, Inc. 2008. ISBN 978-0-19-517509-7

2- Millennium Ecosystem Assessment. Ecosystems and human well-being biodiversity synthesis. Washington, DC: World Resources Institute, 2005.

3-Koellner T, de Baan L, Beck T, Brandão M, Civit B, Margni M, et all.UNEP-SETAC guideline on global land use impact assessment on biodiversity and ecosystem services in LCA. Int J Life Cycle Assess (2013) 18:1188–1202.

4-Cardinale B. J.,Duffy E., Gonzalez A., Hooper D.U., Perrings C., Venail P., Narwani A., et all. Biodiversity loss and its impact on humanity. Nature. 2012: 486 (7401). pp 59-67.

5-Chapin III FS, Zavaleta ES, Eviner VT, Naylor RL, Vitousek PM, Reynolds HL. et all. Consequences of changing biodiversity. Nature  2000; 405:234-242. www.nature.com

Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. http://www.thelancet.com/infographics/what-is-planetary-health planetary health
  2. www.thelancet.com (Planetary Health)
  3. https://www.theguardian.com/environment/2016/aug/29/declare-anthropocene-epoch-experts urge-geological-congress-human-impact-earth
  4. http://www.smithsonianmag.com/science-nature/what-is-the-anthropocene-and-are-we-in-it-164801414/
  5. http://planetaryhealthalliance.org/ecosystem-transformations
  6. www. California Academy of Sciences

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati)
18
2
36
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati)
18
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
6
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
6
Ara Sınavlar
1
16
Final Sınavı
1
16
    Toplam
80

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest